Follow us on:

Pages

Perbezaan antara MINAT, SUKA, SAYANG dan CINTA. Adakah PERLU???!!

Kali nie aku pula ingin bercerita. Korang penah tak dengar orang cakap ‘aku SAYANG kat ko, tapi aku tak boleh CINTA kat ko.’ Or anda sendiri penah kena?! Hak2. Okeyh. entry kali ini aku rasa agak berat dan heavy to understand. Try lah kalau anda semua boleh faham sebab maybe boleh menjawab setiap persoalan yang timbul antara korang.

Ramai orang membeza-bezakan perkataan tersebut. Bagi aku pula ia tiada BEZA! Sebab maksud yang sama dan serupa Cuma perbeza pada gaya dan persembahanya. Kita tak boleh membezakan perkara yang dah memang berbeza melalui ayat dah tentulah berbeza. Okeyh sebagai contoh:

I.             SUKA adalah saat ia menangis, kau akan berkata “Sudahlah, jgn menangis.”
II.          SAYANG adalah saat ia menangis dan kau akan menangis bersamanya.
III.       CINTA adalah saat ia menangis dan kau akan membiarkannya menangis dibahumu sambil berkata, “Mari kita selesaikan masalah ini bersama-sama.”

Korang perasan tidak apa yang kurang dekat situ? Perasankan.. iaitu MINAT. Okeyh, cuba anda semua buat ayat yang sama untuk MINAT perbuatan apakah yang sesuai untuk MINAT? Nampakkan. Maksud aku adalah perbezaan perkataan di atas boleh digunakan pada sesuatu tetapi bukan pada kekasih/Isteri/Family dan sebagainya, sebab mereka itu semua adalah orang yang anda MINAT, orang yang anda SUKA, orang yang anda SAYNAG dan orang yang anda CINTA. Jangan-lah korang meng-klsifikasi-kan perasaan korang itu terhadap mereka yang amat penting dalam hidup anda semua.

Sebagai contoh – untuk kawan minat dan suka, untuk kekasih – sayang jerk?! Common derr.. tidak lah salah kalau kita cakap kita MINAT kat awak, kita SUKA, SAYANG dan CINTA kat awk. Itu belum aku ceritakan pasal anggapan induvidu terhadap individu sebagai contoh – suami anggap teman hidupnya sebagai isteri sahaja apa salahnya anggap juga sebagai kawan, kekasih or so on. Isteri pun masih kekasih kita juga dunia dan akhirat. So perlu ke kita membezakan perkataan yang di-nyatakan diatas?!

Setakat ini adakah anda semua faham apakah point yang saya bawakan?! Harap anda semua boleh faham. Hak2. Bukan apa, ramai member aku dan unclelimak pun ada bagitahu juga yang kebanyak orang suka membeza-bezakan perasaan dorang tanpa pasangan mereka ketahui. Itu lah yang boleh mendatangkan syak wasangka dan curang. Kami bukan lah Dr. Love or Pakar Cinta kami pun ada masalah kami sendiri. Tapi pendapat kami ini lah punca-nya terjadi kes-kes curang. Apabila ia-nya telah kantoi pasangan anda curang di belakang anda sebab-kan pasangan anda masih tidak mampu untuk menyatakkan hasrat-nya kerana masih memikirkan dan menjaga hati Ex or Bekas or Tupperware-nye yang dulu. Hak2.
Bagi kami berdua, itu semua adalah sejarah. Apa yang anda ada dan miliki sekarang adalah kurniaan dan anugerah Allah kepada anda. Cube-lah belajar untuk menerima, meminati, menyukai, menyayangi dan mencintai pasangan hidup anda. Baik kaum lelaki mahupun kaum wanita ingat-lah what goes around it’ll come around. Anda selingkuh, anda merana, anda rugi. Bubye. Hak2.

Sorry-lah kalau aku membencingkan hal sebegini sebagai peringatan semua, selagi bertahan maka kita kena pertahankan memang betul jodoh kuasa Allah maka semua yang terajadi adalah anugerah Allah juga pada anda semua maka jaga lah sebaik yang boleh dan sebaik yang mungkin. Sebab kita tidak masa hadapan seseorang itu, maybe dulu orang itu pakai kereta buruk jerk tapi esok lusa orang itu pakai kereta.. fuhh.. dasyat. Kita tidak tahu rezeki masing-masing rite?! Kita berusaha kita akan dapat. Insya’allah. Tanggungjawab bersama. Okeyh?! puas hati dengan entry aku kali nie?! Aku Cuma menyuarakan pendapat sahaja selebihnya UncleLimak yang putuskan. Maka terhasil lah entry ini.

Dengan ini, sekian sahaja entry untuk kali ini, ingat-lah bahawa setiap yang berlaku itu ada hikmah-nya. Jjaga tingkah laku dan kata-kata anda moga-moga dapat redha dan barakah ALLAH. Aminn..!!