Follow us on:
Inspection Di Terminal Bas Freesia - Tanah Rata (Cameron Highlands)
Lagak Gaya Inspector Building
Electrical Room
Letih
MAKAN NASI LEMAK DI TASIK UTP
Cowboy - Ketika di Cameron
Taman Permainan - DI Cameron
Sr. MUHAMMA KAMIL AKRAM

Pages

anTaRa kEisTimeWaan [lelaKi] & [peRemPuan]

www. iluvislam.com
sant
panrohani
Edit
r: lailatulema

LELAK
I



Lelak
i bujang menanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya. Lelaki berkahwin menanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum balih.BERATKAN???

Hukum
menjelaskn anak lelaki bertanggungjawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya, maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua. Berlainan kepada perempuan , perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Sekiranya seorang isteri berbat baik kepada suaminya maka pahala akan dapat kepadanya dan jikalau berbuat yang tidak baik dosanya ditanggung oleh suaminya.BERATKAN??

Suami
diwajibkan memri nafkah kepada isteri namun tidak bagi seorang isteri walaupun isteri boleh membantu. Haram bagi suami berta..nyaka..n mengenai pendapatan isteri lebih..-..lebih lagi jika menggunakan pendapatan isteri tanpa izin.

Dan jika dilih
at banyak lagi amanah dan tanggungjawab yang Allah.. kurniakan kepada insan yang bernama lelaki, lebih..-..lebih lagi kepada mereka yang bergelar si suami. Mengikut kajian yang dilakukan juga,nyawaseorang wanita lebih panjang daripada seorang lelaki, mungkinkah kerana bebanan dan amanah yang dipikul ini begitu berat untuk dilaksanakan? atau mungkin kerana memeikirkan beratnya dosa-..dosa yang terpaksa ditanggung.

TETAP
I seorang lelaki ada keistimewaan-keistimewaan yang dianugerahkan oleh Allah SWT.

WANIT
A

Aurat
nya lebih susah dijaga berbanding lelaki.
Perlu
meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.
Saksi
nya kurang berbanding lelaki.
Mener
ima pusaka kurang dari lelaki.
Perlu
menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.
Wajib
taat kepada suaminya tetapi suami tidak perlu taat kepada isterinya.
Talak
terletak di tangan suami dan bukan isteri.
Wanit
a kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tidak ada pada lelaki.

Perna
hkah kita lihat sebaliknya??

Benda
yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak.. akan dibiar bersepah-..sepah bukan..? Itulah bandingannya dengan seorang wanita. Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorng wanita ?

Wanit
a menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya , manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.
Wanit
a perlu bersusah payah mengndung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil Manakala dosanya diampuni ALLAH swt (..dosa kecil..).

Di akhir
at kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita :
1. ibuny
a
2. ister
inya
3. anak perem
puannya
4. saud
ra perempuannya.

Manak
ala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini :
1. suami
nya
2.ayahn
ya
3. anak lelak
inya
4. sauda
ra lelakinya

Seora
ng wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-..mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja iaitu dengan :
1. semba
hyang 5 waktu
2. puasa
di bulan Ramadhan
3. taat kepad
a suaminya
4. menja
ga kehormatannya


Seora
ng lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi seorang wanita yang taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang yang berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. MasyaALLAH,sayangnya ALLAH pada wanita!

Seora
ng wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki tetapi ingatlah wahai lelaki,
kamu seben
arnya adalah istimewa disisi Allah,
maka denga
n sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi pemimpin.
Maka denga
n keistimewaan itu,
JAGAL
AH dan HARGAILAH wanita sebaik-..baiknya,
supay
a kelak dapat pulang mengadap Allah swt dalam keadaan istimewa disisiNYA

KiTa OranG IsLaM. HaRuS TeLiTi. BaCe LaH.

Baca dengan hati seorang ISLAM....!


Saya ingin berkongsi cerita in dengan anda semua mengenai sikap segelintir orang Melayu kita atau lebih tepat lagi orang
Islam di Malaysia
Kejadian benar ini berlaku di Carrefour Wangsa Maju beberapa hari lepas. Seorang pemuda Islam yang berkerja sebagai 'cashier' di pasaraya tersebut telah menumbuk seorang lelaki cina. Ini berlaku kerana ketika pemuda cina tersebut sedang membayar harga barangan, pemuda Melayu ini telah menegur pemuda Cina ini mengenai gambar baju yang sedang di pakai oleh
pemuda cina tersebut. Gambar itu ialah seekor babi yang sedang memakai serban di samping seekor anjing yang memakai tudung lambang agama Islam. pemuda Melayu itu bertanya gambar apakah yang sedang di pakai oleh pemuda cina tersebut. Dengan rasa bangga dan tidak bersalah, pemuda Cina itu terus menjawab sambil menunjuk ke arah gambar bajunya dengan mengatakan babi yang memakai serban itu ialah Muhammad dan anjing yang memakai tudung itu ialah Khadijah Mendengar jawapan lelaki tersebut, pemuda Melayu ini dengan tidak disangka2, menumbuk muka si Cina tersebut.
Huru hara lah suasana di carrefour itu. Kemudian pemuda Cina itu memaki hamun lalu datanglah Manager Carrefour yang juga
beragama Islam lalu memecat lelaki Melayu tadi.. Apa yang di lakukan oleh Manager Carrefour tadi adalah sa tu etika yang patut di contohi kerana, menumbuk org sesuka hati memanglah salah...Tapi malangnya, Manager tersebut bukan hanya memecat pemuda Melayu tadi yang sedang mempertahankan akidah agama Islam, tetapi turut memaki hamun pemuda Melayu itu dengan kata2 kesat. Pemuda Melayu ini pulang dengan keadaan hampa. Bukan kerana di pecat, tetapi turut di maki hamun oleh saudara seislam yang di sangkanya akan turut manjaga maruah orang Islam selepas dihina oleh laki Cina tadi. Sekarang ni pemuda Melayu ni sedang menunggu untuk disaman oleh Cina tersebut. Beliau bukan takut malah tidak sabar2 untuk menunggu disaman oleh Cina tersebut kerana beliau ada alasan yang kukuh kerana bertindak demikian.
Pengajarannya, sikap pemuda Melayu tadi memang patut di contohi kerana ingin menegakkan agama Islam. Pada anda, berhati2 la..kerana saya percaya, tshirt yang di pakai oleh Cina tadi adalah salah satu strategi orang2 kafir untuk menjatuhkan maruah Islam.

Sebarkan kepada saudara2 Islam kita..!
1.Jika anda orang Islam sila sebarkan email ini..!!
2.Jika anda orang bukan Islam, diingatkan jangan sesekali bermain dengan api di negara malaysia islam ini

Assalamualaikum dn salam sejahtera.
bapew kali ak miss nk type2 nie. hak2.
lgi ponw xdew citer2 yg mnarik berlaku dlm hidop akuhh nie. hak2.
mybe dlm seharian kte klau xdew apa yang kta xbuat pasti xseronok kn2.
so, wlauapnw kte buat msti ad ujian dn cbran aw. kn2. klau xdew cbarn tue lah hidop kte akn jdi borred. dn xdew ape yg kte buat. kte xkn rse puas, hek2.
kali nie.. ak nk bwk kesah temudega Di UniKL.
pagi2 ak kuar untk smpai kew UniKL. hek2. ak dpt giliran yg Ketujuh. hak2. rupe2 nye ad yg lgi awal dri akuhh.. hak2.
ak ad ujian bertulis pde pkul 9.00 am aw. ak mule lah gbra.. sbb msti dye tnye +math.. math mode.. BI lah. hak2. ak bnde2 tue dh lah low. dh bapew buln akuh xblajaq tibe2 ak kne ingt blek. mmg pecah kpale akuhh mse ujian bertulis tue. gilee.. soklan dye mcm bdk genius yg jwb. bile bkak blek bku.. ehh..!! dh ad jwbn. hak2. adoii..
so.. korg, klau dh dpt ilmu jgn skali2 lupe kn nye aw. wlauponw dh hbis sek. ilmu tetap akn digune kn laei. hek2.
okeyh..!! selesai sesi ujian bertulis tue..
akn ad nye sesi temuduga.. hahh.
mse temuduge nie lah yg xbleh thn..
adoii.. dye bleh tnye ak pasal fizik, kimia, dn bio.
bnde2 tue dh lah ak xblajaq.
ak blajaq sains biase jerk..
asas jerk..
bgaimne kpal bleh terbang dn mndarat..
dye p tnye gne system ap lah.. system mcm mne lah. nme sainstifik plak tue dye nk. adoii..
klau ckp bhse melayu xbleh plak. kne jgk inggeris. hek2.
akuhh redah jerk lah. jnji dye pham.
korg thu ak temuduge kos ap??
kos kapal terbang jerk. tpi xmention kn subjek yg mne. hek2.
insya'allah.. klau ad rezeki. ak dpt lah msk blun satu dpn.
untk mmber akuhh.. yg ak jmpe kat UniKL tue. faliq yg dh ponw msk kt UniKL tue. smoge berjaya lah. Kpd Panjang... temudge mcm ner?? hak2.
thniah lah sapew2 yg dpt msk UniKL tue k.
thniahh.. hek2.

Assalamualaikum..
ak mula kn dgn salam khbar.. apa khbar semua?? ad baek? hek2.
mcm ner raya hari nie.. ak pasti korng sume bngang dgn raya depa nie.. kn2. Yea lah.. kite dlu raya.. polis siap buat rondaan di setiap taman perumahan dn kampong jgk kne ronda.. huhh.
tpi bile time depa raya nie.. huhh. dorg maen mercun berdentum2 xplak polis buat rodaan dn tngkapan. ntah2.. dlm berita yg dorg tangkap tue skadar drama or agenda jerk kn2. so.. thun dpn jgn lupa beli mercun bnyak.. kasi gegar 1malaysia nie kn2. bru lah dinama kn 1malaysia. yeah!! hak2. owh..! dikesempatan nie kte msh raya kn2. so.. jgn lupa. raya2 jgk. blajaq ponw blajaq jua k.
jgn lupa tiang agama tue k. hek2.



okeyh..!!
hari nia adalah sejarah bagi akuhhh.. hak2.
cerita ak hari nie.. hak2. ak gelak dlu. hak2. hari adalah hari yg plg klaka bgi akuhh.. hak2.
sbnar nye hari nie ak ad temuduga UiTM dkt area2 shah alam. hak2. pda mulanya UiTM hantar surat mnggatakn ak ad temuduga di puncak perdana. so.. hari nie ak gerak kol 7:30. dlm hati nk smpai awal lah kn. bleh ngurat2 skit kn. last2 maps yg UiTM bgi tue salah. tension gile akuhh.. puas ak pusing area2 stadium tue. hu2.. ak dh maki2 dh UiTM tue. hak2. then akhir nye ak bertemu dgn sorg polis.. dye bgi thu jalan. akhirnye ak smpai jgk kat puncak perdana. hak2. korg nk thu ak smpai kol bapew?? 9:30. 2 jam ak buang mse cri puncak perdana weih.. sptot nye perjalan dlm 1 jam lbh jerk.
tpi yg ak geram gileee... bile ak smpai..
tibe2 dorg ckp..
tesh temuduga akuhh.. dh berpndah kew shah alam. huhhh..!!
kecewa gile aw.. kuciwaa...!! isk2.
2 jam ak mncari.. last2 ak kne blek shah alam semula.
mmg ak dh carut2 UiTM nie. bkn pew.. bkn susah ponw.. kte kan ad system SMS. knpe xbri tahu dlm pnghntaran SMS. kn mudah bgi kte dlm mngejar mse tue kn2.
so ak terpaksa lah berpatah balik kew shah alam semula. huhh.. dlm kol 10:50 bru ak smpai.
isk2.. letih sngt. dgn tangga yg beribu2 ak harus tempuh untk naek kew tnggat ats untuk ditemuduga. hu2.. gile. mmg mncbar nk dpt ilmu nie kn2.. xpew. jnji untuk ilmu kte berjuang.. yeahh!! allahuakhbar!!
tpi.. korg nk thu ap berlaku pada akuhh..?? hak2.
ak dh jdi mcm knak2 bru nk blajaq pgg pencil untk melukis dn pen untk menulis nama.
ak dh xthu nk buat lukisan walaupon mudah jerk. kcg jerk.. hak2.
tpi ya allahh.. nsib lah ad sorg aakk nie. dye tlg gak akuhh.. hek2. mesra ngan akuhh... berithu mcm ner. hak2. {bkn ak nk ngurat} hak2. rilex jerk.
ak nk menulis ponw dh tahu "a" or "z" hak2. gile lah..
bru bapew bulan jerk ak tnggal kn pencil dn kertas nie. isk2.
sbb tue org ckp.. ilmu nie mcm pen dn kertas kn. xbleh dipisah kn. btol x? isk2.
okeyh.. so korg jgn tnggl kn pencil dn kertas aw mcm akuhh.. lupe diri dh k. hek2.
so.. jgn lupe..!! idop nie hnye skali jerk. amalan tue jgn lupe kumpul k. token untk kte msk syurga. yeah!! hek2.

SeLaMaT HaRi RaYa


Assalamualaikum for all of u..
selamat hari raya aku ucap kan pada semua. Aku rasa masih belum terlambut untuk ak ucap ucapan tersebut pada semua org.. sbb raya aku sebulan. hak2. blom hbis laei nie. ish2. hek2. Hari nie baru raya ke brape jerk kn2. so.. jom kta raya laei. hak2. bile time free lah. kn2. jgn ponteng2 kelas. xbaek aw. kn2.
hahh.. bgi aku tahun nie raya laen skit kot. ak rse org yg sebaya dgn ak ponw laen jgk rse nya. sbb.. kte kn dh xsek laei. so kte rse raya nie lama skit. berbndng dgn raya time sek. kn2. kerajaan bgi cuti raya semnggu jerk kn2. so.. kte ponw rse raya tue smnggu jerk. start jerk sek.. dh rse mcm xraya. wlaupon perlbagai usaha telah dijaln kn.. seperti memasng lagu raya dn mcm2 laei lah. hek2. sek. tetap sek. raya tetap raya.
tapi, ad mngkn nye persepsi org laen lah. kn. sbb laen org laen persepsi nye.. mybe dh msk u ponw ad jgk exam nye. tmbh plak time raya. hak2. sama lah kne sek jgk tue. hak2. so.. blajaq lah rjin2 k. raya setiap thun ad. tpi exam xkn diulang laei lah. kn2.
ak xrisau ap sbb... ak blom blajaq laei. hak2. thun dpn bru ak blajaq. so ak rse cuti raya ak adlah sethun. lama kn. ak thu korg jeles. hak2. tpi terima lah hakikat yg korg tue raya semnggu jerk hak2. alahh.. sok thun dpn ti.. pasti ak ponw mngkn akn raya smnggu or mngkn satu hri jerk weih. mne tahu kn. so.. harap semua org dpt raya dgn gumbira lah. ziarah lah sapew2 korg knal. yg xrapat tue.. rapat2 kn laei.. sok ank2, cucu dn cicit kte nnti lau xdknal kn satu sme laei.. kelak dorg xthu mne susur alur kuarge mereka. dri kelompok mne kah mereka kn2.
soo... selamat hari raya.
ucapan kamil semua di dlm gmbr tersebut. untk sekalian pembaca. hek2.
wassalamualaikum.

Assalamualaikum..

Selamat malam semua..
hek2. aku baru jerk nak berjinak2 dengan blog nie.
bnyak lagi yang aku belum tahu. bnyak lagi bnde yg ak kne blajaq.
bnyk lagi lah..
dn bnyak lagi..
aku cume mncari tempat untuk ak meluah kan isi hati aku jerk..
puas ak mencari... akhir nye ak dh jumpa kat mna tmpat yg ak bleh type seberapa bnyak perkataan yang aku nk tulis..
motivator ckp.. klau nk luah kan isi hati.. kne lampir kn pada kertas..
tapi aku nie seorg yg mls nk menulis..
ak rajin type jerk..
dunia kan dh maju..
so ak ponw nk kemajuan pada diri aku.
ak jmpe lah laman blogger nie..
pda mula nya aku xthu ak nk bertanye kn pada siapa..
hak2.. ak ngan awek ak. dlm exora nie. sblah awek ak tue wan ak. dye malu nk bergmbr. hek2. raye 09
mujur lah.. akk aku juga mnggunakan laman web ini untuk rutin harian nya.
so.. ak berpandu kan panduan dari dye untuk aku lbh mahir dlm selok belok web ini.
so.. selamat melayari laman bloq saya yea.
maaf klau ad kekurangan.
akuhh akn upgarde kn lebh baek punya..!! hek2.

MuSic