Follow us on:
Inspection Di Terminal Bas Freesia - Tanah Rata (Cameron Highlands)
Lagak Gaya Inspector Building
Electrical Room
Letih
MAKAN NASI LEMAK DI TASIK UTP
Cowboy - Ketika di Cameron
Taman Permainan - DI Cameron
Sr. MUHAMMA KAMIL AKRAM

Pages

Fakta atau Auta – Mandi Malam Mudarat/Manfaat



Acap kali kita mendengar amaran keras orang tua-tua dan dulu-dulu yang mandi malam ini bahaya dan boleh mendatangkan penyakit dan juga mengundang pelbagai masalah kesihatan. Macam ini bunyi-nya ‘oii.. jang!! Masuk umah copek dah nak sonjo nie, copek mandi kang tak elok mandi momalam.. sojuk!!’ itu kepada sesiapa anak jati Negeri Sembilan dan masih memiliki wan atau nenek maka anda akan faham bunyi-nya macam mana. Malah pada zaman sekarang yang serba moden ini juga masih ada lagi larangan-larangan seperti itu terdengar di corong-corong telinga.

Apakah ia-nya satu mitos bahawa mandi malam boleh mendatangkan mudarat pada kesihatan? Apakah benar persepsi tentang tabiat mandi waktu malam ini boleh mendatangkan penyakit teramat kronik? Aku ada dapat beberapa maklumat dari blog-blog lain pasal artikel ini dari kata-kata seorang pakar  penjagaan kesihatan Dr. Anies Tan, seorang doctor perubatan di hospital swasta menjelaskan kajian menunjukan yang mandi bukan sahaja boleh membersihkan badan daripada kotoran tetapi juga boleh menghilangkan stress. Katanya, mandi memainkan peranan penting dalam mempertingkatkan system imun badan selain mengelak berlakunya penyakit kulit seperti ekzema dan masalah kesihatan yang lain.

kebanyakkan penyakit kronik antaranya diabetes, hipertensi, kegagalan buah pinggang dan masalah kardiovaskular muncul daripada kegalan system dalam badan, cara pemakanan dan gaya hidup kita. Tiada bukti yang mengatakan mandi pada waktu malam boleh mendatangkan penyakit-penyakit ini.’’ Kata doctor tersebut.

Menurut Dr. Anies Tan, air mandian suam boleh membuka liang-liang roma badan dan membantu menghilang toksin dalam badan. “mandi dengan air hangat boleh mengurangkan sakit otot dan membantu usus berfungsi dengan baik. Tapi kalau anda sedang mengalami stress, mandi dengan air sejuk boleh membantu.” katanya lagi.

Maka dengan itu, dimanakah datang-nya bahaya dan penyakit jika kita mandi. Point diatas aku rasa dah cukup kukuh untuk mangatakan bahawa mandi tidak lah mendatangkan kemudaratan kepada sesiapa sahaja yang mengamalkan mandi ini.

Tetapi! Bagaimana dengan isu mandi pada waktu malam?

Point kita semua adalah mandi pada waktu malam adakah membawa kemudaratan kepada diri dan kesihatan? Itu yang aku dan UncleLimak ingin rungkaikan. Kata Dr. Anies Tan “Negara ini;Malaysia tercinta ini mempunyai iklim tropika di mana cuacanya adalah panas dan lembab dan oleh itu mandi malam tidak mendatangkan kemudaratan.” Tambahnya lagi, “Lainlah kalau anda menghidapi pneumonia dan tinggal di Negara yang mempunyai iklim musim sejuk yang boleh mendatangkan pelbagai penyakit.” So, tang mana pulak info mengatakan mandi malam itu berbahaya dn memudaratkan.

Dr. Anies Tan berkata lagi, “amalan mandi adalah penting bagi gaya hidup sihat. Di hospital juga, pesakit yang boleh berjalan dan boleh mandi, mamang kami galakkan mandi. Sebab kegagalan mandi yang secukupnya boleh mendatang penyakit yang lain dan juga bau badan.” Kata beliau lagi “bacteria boleh bertindak pada peluh dan ini membangkitkan bau badan dan kesegaran mandi membuatkan badan lebih sihat selain membersihkan bacteria daripada permukaan kulit.” Benda macam ini lebih kurang macam prinsip yang sama pada amalan membasuh tangan sebelum makan lah.

ia satu amalan kebersihan yang baik bila kita kerap basuh tangan terutama sebelum makan, sama juga bila kita mandi walaupun pada waktu malam.” Tambah beliau untu menguatkan lagi faktanya.

Bagi UncleLimak larangan mandi malam adalah satu mitos dan lagenda semata-mata untuk mendisplinkan anak-anak dan cucu-cucunya daripada lewat balik rumah sebelum senja. Maka dengan itu terhasillah mudarat seperti penyakit yang sebenarnya tidak wujud bila kita mandi pada waktu malam di Malaysia tercinta ini.

Bagi aku Dr. Anies Tan ada menerangkan “bila kulit anda kering, ia bukanya kurang minyak tetapi kurang mengandungi air. Untuk itu, penjagaan kulit harian yang baek serta focus pada mandi dan penggunaan pelembab diperlukan.” Itu lah penyakit Ekzema kronik yang menyebabkan kulit menjadi kering, senang mengalami iritasi dan kegatalan dan bagi UncleLimak pula, tiada ubat bagi masalah ini selain daripada mandi. Hak2.

Tambah Dr. Anies Tan juga “pakar dernatologi (kulit) mengesyorkan mereka yang ada masalah ini supaya mandi dan mengunakkan pelembab pada waktu malam” lihat! PADA WAKTU MALAM.

Pendapat aku adalah untuk mereka yang malas mandi dan merasakan diri itu letih dan penat disebabkan aktiviti harian mereka yang padat memberikan alasan untuk mereka tidak mandi pada waktu malam, dengan alasan “penat kerja, esok pagi boleh mandi.” Apabila anda tidak membersihkan diri selepas anda keluar dari rumah badan yang penuh dengan bakteria itu lah punca segala penyakit yang datang mendampingi anda ketika tidur dan membuatkan anda lemah dan lesu kesokan harinya.

Maybe, pada dekad-dekad yang lampau zaman moyang-moyang kita dulu melarang mandi pada waktu malam adalah disebabkan faktor kekurangan kemudahan dan teknologi belum seberapa maju untk dibandingkan dengan sekarang yang mempunyak bilik mandi di dalam rumah berbanding zaman dahulu yang hanya mandi di perigi yang gelap dan berbahaya, mungkin disebabkan itu orang-orang dulu melarang mandi diwaktu malam.


Sekarang, dunia kita semakin maju dan mempunyai kemudahan yang jauh lebih baik. Bagi sesiapa yang pulang pada waktu malam, eloklah bersihkan badan terlebih dahulu sebelum ke tempat anda beradu/tidur, sebab mandi juga membuatkan kalian dapat tidur dengan lebih lena dan membantu mengurangkan insomnia (gangguan susah tidur) dan juga mandi adalah satu amalan semula jadi bagi member regangan kepada minda dan badan.

Ada juga yang mengatakkan mandi malam akibat sejuk boleh mendatangkan paru-paru berair, tapi bagi UncleLimak, ia-nya memang lah betul tapi kita ini berada di Malaysia bukan nya di Ice-Land. Jika mandi malam akibat sejuk boleh mendatangkan penyakit bagaimana pula dengan mandi waktu pagi semasa ke sekolah, pejabat atau kuliah bukan kah waktu pagi maybe sebelum subuh lagi dah prepared untuk mandi adalah lebih sejuk berbanding waktu malam?! Fikir-fikirkan lah.

Malah, bagi umat islam anda mesti arif dengan petua dan amalan imam syafie dalam salah satu perkara yang dapat menguatkan badan adalah kerap mandi.

Oleh itu, anda semua boleh membaca dan menilai entry ini dengan lebih bijak dan terbuka. Artikel ini ada aku ambil maklumatnya dari blog lain tapi sumber masih sama dari Utusan Malaysia.

Kenapa Ummat Islam Sekarang Tidak Bersatu?!

Satu persoalan kew atau satu fakta?! Jika kita lihat dalam kaca pancaindera memang kita akan lihat ummat islam sedang bersatu. Disebabkan oleh serangan Israel keatas sempadan Gaza maka seluruh jiwa dan raga ummat islam terpanggil dan tercabar serta tercalar. Semuanya ‘ter’ lah. Termasuk sekali dengan ter’boikot’. Hak2. Memang kita akan Nampak semua ummat islam dari seluruh Negara bersatu menentang kekejaman Israel Zionis, tapi that not my point sebab apa yang aku nak rungkaikan adalah kepincangan pendapat dan pandangan dikalangan ummat islam terutama di dalam Negara aku sendiri; Negara Malaysia yang tercinta ini. That my point. Hak2.

Persoalan-nya adalah kenapa point aku tertumpu pada Malaysia sahaja?? Sebab UncleLimak cakap ‘tak payah nak cungkil-cungkil/intai-intai kain orang, kain sendiri tue pakai pun tak betul lagi’ aku tergelak besar. Hak2. Maksud UncleLimak tue adalah, tidak perlu kita cungkil-cungkil Negara orang punya masalah, dalam Negara sendiri pun banyak lagi yang tidak betul-nya dalam Negara kita nie pun ada banyak yang boleh dijadikan contoh.

Fakta-nya adalah kenapa tidak bersatu pula?! Bukan kita semua umat islam sudah bersatu??! Memang lah dah bersatu, tapi bukan itu yang dimaksudkan, anda akan tahu apa sebanarnya yang aku dan UncleLimak ingin rungkaikan sebab kenapa umat islam ini susah sangat nak bersatu..:

1. Terlalu Mencari Perbezaan.
Betul. Itu lah ummat islam Malaysia sekarang yang membuatkan aku bertambah runsing adalah kenapa ummat islam yang zaman era sebelum merdeka dulu lebih teruk daripada ummat islam yang selepas merdeka sekarang ini. Kenapa? mereka yang lahir sebelum merdeka sepatut-nye menunjukkan tauladan yang baik untk kami anak-anak globalisasi ini agar boleh di contohi.
sebagai contoh, status dan taraf. Kenapa orang Malaysia terlalu mencari perbezaan pasal taraf?! Taraf hanya pada dunia sahaja semata-mata, anda tidak dapat membawa taraf itu masuk ke dalam kubur melainkan amalan yang anda buat ketika didunia dahulu. Then, kenapa orang Malaysia suka membeza-beza kan satu benda dengan sesuatu benda yang lain. Malah perbezaan tersebut tidak berasas langsung, seolah-olah tidak kena pada class atau ketegorinya. Contoh, membeza-bezakan anak sendiri dengan anak orang lain.  Kenapa tidak salah kan diri sendiri?! Adakah allah cipta manusia yang selain kekasihnya; Nabi Muhammad adalah sempurna?! Siapa yang ngaku dirinya sesempurna Nabi Muhammad. Tiada siapa maka kenapa kita terlalu sangat cari perbezaan.

Khusus-nya orang melayu dahulu sebelum merdeka dan orang melayu kini selepas merdeka. Mereka teramat berbeza ketika zaman berganti zaman. Memang kita kena bergerak mengikut zaman tidak hairan lah jika orang melayu dulu tidak boleh ikot atau pun di adapt kan dalam hidup seharian mereka, apa yang aku dan UncleLimak maksudkan ialah cara mereka berfikir;terlalu mencari perbezaan dalam hidup seharian mereka (suka cari gaduh) pemikiran mereka tidak terbuka secara am dan meluasnya. Anda semua kena tahu yang anda telah masuk era globalisasi. Era dimana semua maklumat dan pendapat boleh didapati secara terbuka dan meluas. Jaraingan tanpa sempadan. Kuasa semua dijari anda. Ada Xpax ada segalanya, akan tetapi yang aku hairan-nya adalah kenapa ada segelintir anak-anak muda melayu yang sama berpemikiran macam orang dulu-dulu. Pendapat dan keterangan tidak dijelaskan dengan terperinci. Apa yang ada dalam kepala otak diorang adalah dengan cara bergaduh dan memaki hamun, mencari perbezaan walaupun hanya sebesar zarah pun untuk dijadikan bahan pergaduhan dan perpecahan ummah.

2. Akibat Politik Melampau.
Ini adalah fenomena yang tidak asing lagi dimata dan telinga setiap individu termasuk aku dan UncleLimak sekali. Malaysia heboh dekat politik sahaja semata-mata. Baik parti kerajaan mahupun pari pembangkang. Kesemua parti tersebut mencaci dan mencela parti lain sesame mereka sendiri walhal rakyat hanya melihat dan memerhatikan sahaja. Statement itu untuk rakyat yang pandai berfikir bagi rakyat yang tidak pandai berfikir mereka akan turut serta mencaci dan mencela sesame mereka mengikut pemimpin-pemimpin mereka. Sepatutnya anak muda melayu kini yang dah matang dan belajar tinggi-tinggi tidak perlu lah ‘join’ sekali bergaduh sakan dengan orang-orang tua dalam politik sepatut nya kita sama-sama mencari persamaan dan penyelesaian bukanya perbezaan.

Tahu anda semua hendak pertahankan ‘kerusi’ yang dihebah-hebahkan sangat. Itu kerusi jerk.. apa yang nak dihairankan sangat. Jika takdir anda untk memimpin maka akan tertunai lah. Kami rakyak (yang berfikir) akan mengundi anda jangan risau, tidak perlu lah ada cercaan dan perbalahan antara kaum malah seisi ummah islam pula menjadi goyah hinggakan nampaknya jurang dan batasan dalam pergaulan ummat islam dek kerana perbezaan politik yang melampau. Bila politik diletakkan sebagai sandaran dan batasan dalam pergaulan maka tiada lah sefahaman dalam kehidupan ummat islam bertambah runcing lah ketidak bersatunya ummat islam dimalaysia walaupun rambut same hitam pakai kopiah pun sama warna putih cume bila mana berbeza parti maka talian persaudaraan ‘wajib’ diputuskan. Masya’allah.

3. Kelemahan Berfikir.
Lebih kurang sama macam perkara diatas tapi aku perincikan lebih lagi. Walaupun aku dan UncleLimak berlainan parti politik tapi kami tidak lemah dan tidak mudah percaya dengan maklumat-maklumat dan pendapat-pendapat daripada kaca Tv mahupun media massa yang sekarang ini banyak mengkucar kacirkan suasana. Setiap apa yang berlaku kami akan selidik daripada segi tersirat bukan hanya tersurat saja semata-mata. Kita orang islam dan melayu kena lah berfikir dengan lebih logik dan matang kenapa perkara tersebut tidak boleh dilakukan dan kenapa perkara tersebut boleh dilakukan.
Kami berbeza pendapat tapi kami tidak pernah termakan dengan janji-janji politik baik pada parti kerajaan mahupun parti pembangkang. Sebab kami tahu itu semua hanya lah omong-omong kosong untuk meraih undi padahnya, ramai lagi rakyat yang perlukan pertolongan dan bantuan tetapi mereka sibuk dengan parti politik mereka.

Yang terkini perihal mendoakan kehancuran kepada parti kerajaan padahnya parti kerajaan pula menghina parti pembangkang. Dimanakah pemimpin seperti Khalifah Saidina Umar Al-khatab?! Beliau akan pastikan rakyat nya tidak merempat dinegara sendiri dan memastikan kesejahteraan rakyat. Harus pemimpin ingat kata-kata Khalifah Umar Abdul Aziz ‘seorang pemimpin berwibawa wajib memikirkan hak menang-menang dalam keputusan walaupun terkorban ‘nyawa’ banyak boleh dirungkaikan daripada kata-kata beliau mengapa pemimpin kita orang melayu khususnya orang islam dari parti kerajaan mahupun pembangkang masih mencari perbezaan dalam politik?! Kenapa tidak cari kesamaan dan pendamaian untuk rakyat tercinta. Ini lah yang dikatakan kelemahan berfikir dikalangan pemimpin dan masyarakat khususnya orang melayu dan islam.

Kami berbeza pendapat setiap apa yang dipertikaikan kami akan bentangkan dengan idea yang terbuka sebab manusia ilmu nya terbatas kadang-kadang mereka tidak Nampak apa yang tersirat disebalik kejadian tersebut. Seperti sebelumnya kebanyakkan artikel yang aku post ada sesetengah nya mengatakan aku mengutuk pembangkang so, sesetengah itu lah yang dikatakan lemah pemikiranya. Sebab aku dan UncleLimak memang berbeza parti tapi kami seagama dan serumpun. Kami menceritakan perkara yang tersirat atas kejadian tersebut. Jangan kita hanya memandang tersurat sahaja sebab kita tidak tahu tersiratnya kadang-kadang lebih teruk boleh berlaku. Dalam bajet 2013 juga ada sesetengah pembaca mentafsirkan kami mengutuk kerajaan. So, dimanakah hak bersuara?! Apa yang tidak betul kami perbetulkan dan perincikan supaya bantuan dan pertolongan itu capai pada sasaran dan golonganya ‘target’.

Persoalan aku dan UncleLimak apa yang lebih penting dalam minda anda?? Politik atau Kesatuan Ummah. Keamanan atau peperangan. Soalan seperti ini dah lapukan?! Tapi cuba anda semua lihat sekitar anda akan bertanya kembali pada diri anda sendiri apakah dunia sudah akhir zaman?! Hak2.

MuSic