Follow us on:
Inspection Di Terminal Bas Freesia - Tanah Rata (Cameron Highlands)
Lagak Gaya Inspector Building
Electrical Room
Letih
MAKAN NASI LEMAK DI TASIK UTP
Cowboy - Ketika di Cameron
Taman Permainan - DI Cameron
Sr. MUHAMMA KAMIL AKRAM

Pages

Fakta or Auta - Kopi Manfaat/Mudarat



Assalamualaikum

Alhamdulilah, bertemu juga kita semua kembali setelah sekian lama aku dan UncleLimak menyepi dan menyendiri. Hak2. Ini adalah untuk kebaikan semua pihak. Baik di alam maya mahupun di alam reality.. di alam fantasy agak-agak korang ade tak? Hak2.

Okeyh kali ini aku ingin menyingkap tajuk kita yang sebenar, apakah kopi itu sebenarnya membawa mudarat ataupun manfaat. Kita semua sedia maklum dengan zaman yang berinformasi dan berjalur lebar ini, untuk mencari sesuatu maklumat itu mudah dan senang.. hanya dihujung jari anda semua.. tak kisahlah maklumat itu salah mahupun betul. Sebagai contoh kopi.

Pelbagai spekulasi dan pendangan terhadap minuman berasas kan kopi. Hal ini kerana, setiap orang mendapat pengalaman yang berbeza. Jesteru itu, pendapat juga berbeza. Mari kita menyingkap dan merungkai apakah sebenarnya khasiat kopi ini boleh menghilangkan stress dan betulkah kopi adalah minuman kegemaran Nabi??! Hek2.

Minuman berasaskan kopi dan kopi itu sendiri adalah minuman yang berasal daripada biji kopi dan mula diperkenalkan oleh orang – orang rom dan yunani seawall abad ke-13. Oleh sebab kandungan kafeinya yang banyak, kopi mempunyai kesan ransangan kepada mereka yang meminumnya dan hari ini kopi merupakan satu daripada minuman paling digemari di seluruh dunia dan juga terdapat pelbagai perisa seperti latte, cappuccino dan lain2. Itu yang ada dalam internet.. selanjutnya anda semua boleh search dengan PakCik Google. Hak2.

Kita orang Malaysia selalu di sogok dan dimomokan dengan bahayanya minuman yang berasaskan kopi mahupun kopi itu sendiri.  Tetapi tahukah kalian, kopi sebenarnya adalah salah satu minuman kegemaran Rasulullah disamping susu, madu dan cuka. Orang yahudi laknatullah telah Berjaya mempengaruhi akal fikaran umat islam dengan pemakanan dan minuman. Sebagai contoh, digalakkan makan hati ayam/lembu. Tetapi, bila dah sakit doctor meminta untuk menjauhi makan makanana organ dalaman. Walhal tahukah kalian, Rasulullah dah awal2 lagi mengingatkan kita semua bahawa memakan organ dalaman tidak elok. Bagaimana pula dengan kopi?!

Kita sedia maklum bahayanya kopi adalah kerana kandungan kafeinya. Tapi tahukah anda kandungan kafein dalam kopi hanyalah 1% sahaja..!! dan semua minuman daripada tumbahan mempunyai kafein. Jika kafein tidak baik menagapa kita minum air teh..??!! daun teh juga ada mengandungi kafein. Mula-mula aku dan UncleLimak pun agak rungsi kenapa fakta-fakta seperti ini mereka pusing-pusingkan dan memalsukan manfaatnya kopi tersebut.

Sudahkah kalian Nampak apakah sebenarnya spekulasi yang terjadi terhadap kopi?! Kesian kopi, tak pasal kopi pun yahudi laknatullah nak spekulasikan supaya umat islam tidak meminum kopi dan takut akan kopi. Tahukah kalian semua, yahudi laknatullah ini menyebarkan bahaya nya kopi.. sedangkan Negara dorang penuh dengan Café yang berunsurkan KOPI..!! kehidupan mereka dari pagi sampaikan ke senja full with Coffee. Meeting pun kopi, McD pun kopi, starbucks siapa punya pemilik..?! Yahudi..!! mereka kata kopi tidak elok tapi kenapa mereka hidup dengan kopi semuanya KOPI..!! cuba anda fikirkan seketika, kafein akan larut dengan Susu yang dicampur dengan kopi.. so, tang mana kopi itu bahaya kepada tubuh manusia?! Kopi tidak membawa kemudaratan malah membawa manfaat yang sangat banyak kepada manusia.

Khasiat meminum kopi ada banyak yang aku temui dalam mana2 laman sesawang yang ada contohnya, mengembangkan salur darah. Sebab itu lah kot minum kopi dapat hilangkan mengantuk dan juga stress. Apabila salur darah kembang maka lebih banyak darah dapat dihantar kapada badan dan juga otak. Meningkatkan daya denyutan jantung dan juga menjadikan usus kebih aktif yang boleh membantu tubuh menyerap nutrient dengan lebih baik. Paling aku suka bila UncleLimak cakap kat aku yang kopi ini boleh melawan kegemukkan. Orang yang sering minum kopi diketahui berat badanya lebih stabil selama 12 tahun berbanding dengan yang berhenti minum kopi. Hak2. Banyak lagi faedahnya tapi aku malas nak cari lagi dah banyak kajian yang dibuat untuk cari kelemahan kopi tapi kelebihan sahaja yang dijumpai mereka.

Seringkasnya, minuman kopi ini adalah minuman Nabi, para-para ulamak dan ilmuan islam. Barat or timur suma kopi. Cuma di Malaysia sahaja yang mengatakan kopi itu berbahaya dan berpenyakit. Sebenarnya, semua makanan yang kita makan jika salah caranya maka boleh membawa kemudaratan kepada tubuh walaupun makanan itu dari yang halal sekalipun. Minum kopi jangan lah terlalu manis, jangan lah terlalu pekat dalam islam kata apa?! Hidup biar BERSEDERHANA. Kesederhanaan itu adalah berkat. Maka dengan itu, yahudi laknatullah kata ‘kopi tak elok..!! kopi bahayakan kesihatan..!!’. Tapi, kopi adalah minuman kegemaran Nabi kita, anda pilih sendiri nak ikot yang mana satu. Hak2.


Sekian,
Daripada pena UncleLimak
Aku.

MuSic